Když jsem zkoušel rozjet kroužky pro starší děti a mládež – 13 let a výše, zjistil jsem, že se na ně skoro nikdo nehlásí. Čím to je? ptal jsem sám sebe. Už si nechtějí hrát?
Má to několik důvodů:
Co je na to všem asi nejpodstatnější?
Málo zkoušejí nové věci – jejich pohled na svět se zúží na školu, sociální sítě, televizi a v lepším případě knížky. Tímto zúženým pohledem projde jen to, co má největší mediální pozornost a to, co je trendy. Takhle totiž sociální sítě fungují – nabízejí vám obsah, o který je zájem. O co je zájem, o tom rozhoduje počet sledujících. A tak se vytváří mainstreamový obsah – dostane se k vám především to, co zajímá většinu populace. Vytváří se tak prostředí, ve kterém má jednotlivec sice větší možnosti než předchozí generace, ale zároveň se zesiluje mainstream, který ho svádí do větší uniformity.
Co s tím?
Podporovat je jakýmkoliv způsobem ve zkoumání světa a svých vlastních možností v něm, ideálně napřímo. To jest cestováním, návštěvami, exkurzemi. Když to nejde, tak alespoň sdílením svých vlastních zkušeností o svém mládí anebo ještě lépe o svých současných zkušenostech z práce atd.
Co je nejlepší?
Nejlepší je, pokud mají kolektiv, se kterým mohou cestovat a dozvídat se nové věci. Například se sportovním oddílem na soustředění, zápasy atd. Nebo se skauty na výlety a výpravy. Nebo s pěveckým souborem. Mohou si tak vyzkoušet nové situace a poznávat. Co to přináší? Poznání:
ať už sebe (jak co snáším, co zvládnu, kde jsou hranice pohodlí, co považuji za bezpečné a co už ne) tak skupiny (kdo je jaký kamarád, co kdo umí ještě jiného, …) tak nové kamarády nebo nová prostředí.
Jak je to tedy vlastně s tím dětským hraním? Znamená to, že děti ve věku 13-18 let si už nehrají? Pominu teď počítačové a deskové hry, to je specifický fenomén.
Je jasné, že na prvním místě je sport. Je to vlastně hra. Paradoxně, někdy v ní jde tak moc o výsledek, že už to hru nepřipomíná a mění se v dřinu, jednostrannou zátěž a neadekvátní nápor na psychiku. Podstatná je tady osobnost trenéra. Ten dokáže zásadním způsobem ovlivnit přínos sportu jednotlivci, a udržet tak rozvoj v rovnováze.
Ale co ti, co nesportují? Nemají pro to třeba vlohy nebo nenašli v sobě nadšení pro jeden konkrétní sport a směřují spíše k univerzálnímu pohybu.
Pro ty je ideální skaut, případně alternativa v podobě TOMíků, Pinoýra či Ligy lesní moudrosti. Protože je to širší téma, budu se mu věnovat v příštím díle.